keskiviikko 18. toukokuuta 2016

Linnoja ja oppilaitoksia

Tiistai 2.5.

Tutustuimme Liptovsky Mikulaksen lisäksi myös Liptovsky Hradokin kaupunkiin ja söimme pitkän junamatkan jälkeen lounaan yhdessä paikallisten ja tsekkiläisten opettajien kanssa. Lounaan hinta ei ollut tyyris (vain 3,50 euroa), mutta paikallisten opettajien kk-palkkakin oli noin 500-1000 euroon.

Odotimme jo hieman jännityksellä linnahotellia, jossa yöpyisimme yhden yön ja Liptovsky Hradokin linna vastasi kyllä odotuksiamme. Oli niin kummituksia kuin linnan oma koirakin. Muita asiakkaita oli meidän lisäksi vain yksi ja hänkin oli yllättäen Suomesta. Linnan omistajan tytär esitteli meille hotellia ja kertoi sen historiasta.

Seuraavassa kulttuuriosuudessa pääsimme ihailemaan Tatra-vuoristojen kauneutta muiden opettajien kanssa ja kyllä tuli napsittua useita valokuvia ja haisteltua ihanan raikasta vuoristoilmaa. Loppuillasta palasimme sitten takaisin kaupunkiin ja osallistuimme illalliselle, jossa kävimme läpi projektin oppikirjaa ja tehtäviä, joita opiskelijat olivat tehneet. Paikallisilla opiskelijoilla on ihan samanlaisia ongelmia kuin meidänkin opiskelijoilla, mutta englannin kielitaitotaso on aavistuksen verran heikompaa.

Keskiviikko 3.5.

Tänään oli vuorossa toinen esitelmämme Liptovsky Hradokissa ja konferenssiin oli kokoontunut noin 70 opettajaa. Pääsimme myös "tv-haastatteluun", jossa ihana opiskelija haastatteli meitä koulutelevisioon. Konfrenssi päivä oli oikein antoisa ja solmimme myös uusia tuttavuuksia ja vaihdoimme yhteystietoja.

Illalla suuntasimme taas juna-asemalle ja aloitimme yli 4 tunnin junamatkan Katka-koordinaattorin kanssa kohti Bratislavaa. Matkailuinfoa: junat eivät odota matkailijaa, vaan kun juna saapuu asemalaiturille, on todella juostava ;)

Torstai 4.5.

Vierailimme tänään Jan-opettajan koululla Bratislavan lähiössä ja kyseessä oli ammatillinen oppilaitos, jossa opiskeltiin mm. markkinointia, lentokoneiden moottorien korjausta sekä muita teknisiä aloja. Pääsimme myös seuraamaan englannin oppituntia ja tutustuimme koulurakennukseen yhdessä koulun rehtorin kanssa.

Illalla koitti taas kulttuurin aika ja vierailimme upeassa linnassa Bratislavan lähistöllä sekä Trnavan kaupungissa ja saimme myös aimo annoksen tietoa slovakian kielestä ja etymologiasta. Taas kerran antoisa päivä!

Perjantai 5.5.

Tämä päivä oli pyhitetty Bratislavalle ja vierailimme Katkan toimistossa ja mietimme projektin jatkoa sekä muita mahdollisia Erasmus-projekteja. Tutustuimme myös tarkemmin keväiseen Bratislavan kaupinkiin. Iltapäivällä jatkoimme matkaamme bussilla kohti Wienin lentokenttää.

Kiitos Tsekki, Slovakia ja Itävalta! :) Toivottavasti voimme jatkaa yhteistyötä näiden kollegoiden kanssa.